Na začiatok treba poznamenať, že tento článok sa nesnaží ospravedlňovať letecké spoločnosti. Z vlastných skúseností z oboch strán "frontu" viem, že mnohé aerolinky majú vo svojom vzťahu k zákazníkovi čo zlepšovať a bezpečnostné pravidlá samotných letísk na plynulosti odbavovania cestujúcich tiež nepridávajú. Tieto skutočnosti, spolu s faktom, že objem leteckej dopravy stále narastá, spôsobujú preplnenosť letísk, majúcich vo väčšine prípadov nedostatočnú infraštruktúru.
Veľká časť meškania má však príčinu skôr technicko-prevádzkového charakteru. Významným faktorom ovplyvňujúcim schopnosti a výkon lietadla je počasie. Hlavne v zimnom období je pre Európu charakteristické veľmi premenlivé a nepriaznivé počasie. Preto sa často stáva, že cestujúci musia čakať, kým sa zdvihne hmla, prestane snežiť a z dráhy odpracú sneh alebo kým lietadlo prejde procesom odmrazovania. Hlavne odmrazovanie lietadla tesne pred letom je kľúčové pre bezpečnosť letu. Námraza tvorí neprehliadnuteľnú časť hmotnosti lietadla a môže mať vplyv napr. na posun ťažiska lietadla a tým vyvolať nestabilitu letu, v najhoršom prípade zrútenie lietadla.
Ako som už spomenul, objem leteckej dopravy stále narastá a letiská sú stále vyťaženejšie. Časové intervaly medzi odletmi, resp. príletmi, bývajú pri pravidelných linkách pevne stanovené dlho dopredu (niekedy aj šesť mesiacov). Preto ak sa stane, že lietadlo z akéhokoľvek dôvodu zmešká svoj pridelený čas odletu (tzv. "slot"), musí čakať dlhú dobu, kým sa nájde nabližší voľný čas.
V porovnaní s meškaním na letisku je meškanie nadobudnuté letom na trati takmer zanedbateľné. Stane sa však, hlavne v preplnenom vzdušnom priestore Európy, že lietadlá vzhľadom na zachovanie bezpečných rozostupov letia rýchlosťou menšou ako je vopred stanovená, prípadne musia letieť dlhšou traťou. Štatistika Maastrichtského centra riadenia vyššieho vzdušného priestoru* uvádza priemerný nárast meškania každého letu, prelietavajúceho tento priestor, o 0,67 minúty. Tiež hovorí o 5 % ročnom náraste počtu letov v tomto vzdušnom priestore, čo môže mať za následok zvýšenie času meškania v budúcnosti.
Európsky vzdušný priestor je jedným z najrušnejších na Zemi. Jeho riadenie si vyžaduje veľmi dôsledné plánovanie. Dá sa povedať, že vzhľadom na počet každodenných letov nad Európou je určite meškanie nevyhnutné. Je však určite prijateľnejšie, aj pre nás cestujúcich, ak lietadlo priletí neskoro, bez ohrozenia bezpečnosti.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* MAS UAC (Maastricht Upper Area Control) - zodpovedá za riadenie všetkých letov prelietavajúcich nad územím Beneluxu a severného Nemecka v hladine vyššej ako FL 245 (24 500 stôp, približne 8 100 metrov). Prelieta ním väčšina letov z kontinentu do Veľkej Británie.